Benjamin Turkia on Israelissa asuva ja toimiva raamatunopettaja, jonka viikoittain pitämiä raamattutunteja voi kuunnella seuraavasta osoitteesta:
http://portti.org/kuuntele_saarnoja.html
Julkaisen hänen opetustaan Raamatun Korkea Veisu, Laulujen Laulu - kirjasta lyhennettynä ja muokattuna, hänen luvallaan. Olen jakanut 3. helmikuuta 2015 pidetyn raamattutunnin kolmeen osaan, ja otsikoinut osat sisällön mukaan. Tässä 1. osa:
Korkea Veisu 1:1-5: Vapahtajan läheisyyteen
Monella kristityllä on sydämessään kaipaus saada enemmän, nähdä
paremmin, mihin Herra on ohjaamassa. On valtavaa saada synnit anteeksi
ja alkaa elämä puhtaalta sivulta, niin kuin Jeesuksen vertaus
tuhlaajapojasta meille kertoo. Moni pysähtyy tähän. Mutta mihin meitä
johdatetaan tämän jälkeen? Juhla on edessäpäin. Juuri juhlaa varten
tuhlaajapoika sai uuden vaatetuksen. Hänellä on kova nälkä.
Kun
kokous on päättynyt ja aamen sanottu: Entä mitä nyt? Onko jotakin
enemmän? Tämä raamattutunti, joka käsittelee Korkea Veisun sanomaa, on
tarkoitettu Herran etsijöille, jotka etsivät jotakin, mistä ei ole vielä
puhuttu, kaipaavat läheisempää suhdetta Herraan.
Johdatuksena
Korkea Veisu-kirjan tutkisteluun luemme Kolossalaiskirjeestä 1:12:
"..kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset
siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa."
Meillä
on lapsen lailliset oikeudet pelastuksen ja uudestisyntymisen kautta
taivaan aarteisiin. Jae sanoo, että meidät on tehty soveliaiksi, niin
että pääsemme käytännössä kokemaan osallisuuden tästä perinnöstä. Jae
puhuu siis oikeuksista ja soveliaisuudesta. Otetaan esimerkki: Kaikilla
kansalaisilla on laillinen oikeus mennä olympialaisiin. Mutta kaikilla
ei ole kykyä siihen. Kaikki eivät ole soveliaita, koska he eivät ole
harjoituksen kautta kehittäneet kykyjänsä. Jumala haluaa viisaudessaan,
armossaan ja pyhyydessään viedä meitä temppelin esipihalta pyhäkön
kautta kaikkeinpyhimpään. Yhä syvemmälle armon pyhyyteen ja Vapahtajan
yhteyteen. Tämä johdatus tapahtuu hengellisen nälän ja janon kautta.
Ketään ei pakoteta.
Korkea Veisu puhuu sulhasen,
Jeesuksen, ja morsiamen, seurakunnan välisestä suhteesta. Morsian sanoo,
Kork.v. 1:2: "Hän suudelkoon minua suunsa suudelmilla. Sillä sinun
rakkautesi on suloisempi kuin viini." Huomaa, että ensin morsian puhuu
"hänestä", mutta vaihtaakin "sinuun". Näin tekevät Jumalaa etsivät
ihmiset. Puhumme Jumalasta "hänenä", mutta hyppäämmekin sydämen
rakkaudessa kolmannesta persoonasta nopeasti toiseen, ja alamme puhua
hänelle: "Sinun rakkautesi on suloisempi kuin viini." Puhe muodostuu
rukoukseksi ja kiitokseksi. Kunpa kaikki asiat muodostuisivat meille
tällaisiksi tuoreiksi sydämen rukouksiksi. Hän, Jeesus tekee aloitteen,
hän rakastaa seurakuntaa, meitä yksilöinä. "Hän suudelkoon minua."
Suutelu on kuva intiimisyydestä, läheisyydestä.
Läheisyydestä
syntyy Hengen ilmapiiri. Korkea Veisu ei käsittele oppeja. Siinä
kuvataan polkua Jumalan läheisyyteen. Tuhlaajapoika on jo
vanhurskautettu ja saanut synnit anteeksi, saanut uuden vaatetuksen.
Tästä alkaa Korkea Veisu. Se käsittelee tuhlaajapojan juhlaa.
Morsian
jatkaa:"Suloinen on voiteittesi tuoksu, vuodatettu öljy on nimesi; sen
tähden sinua nuoret naiset rakastavat." Jae 3. Sulhasen vaatteiden ja
ihon tuoksu leviää, ja ilmapiiri muuttuu. Yksi aikamme heikkouksista ja
vaikeuksista seurakunnissa liittyy juuri ilmapiiriin. Meidän tulisi
paljon enemmän kiinnittää huomiomme Jeesuksen läheisyyteen kuin
tekemisiimme. Tekeminen ei ole turhaa, mutta sen tulisi syntyä tästä
läheisyyden ilmapiiristä, niin että levitämme hänen tuoksuaan. Tämä
tuoksu ei lähde meistä, vaan hänen kanssaan seurustelemisesta.
"Suloinen
on voiteittesi tuoksu, vuodatettu öljy on sinun nimesi." Lakiliiton
puolella kerrotaan papillisesta öljystä. Sen ainekset ovat kuvia
Jeesuksen ristin ja ylösnousemuksen merkityksestä ja voimasta. Jeesuksen
nimessä on koko tämä voiteluöljy. Kun olemme totuudessa hänen nimessään
koolla, silloin meillä on Pyhän Hengen öljyn koko sisältö ja tarkoitus.
Pyhä Henki on Jeesuksen nimen ja Sanan ilmestyksen kanssa yhtä. Kaikki
uuden liiton aarteet sisältyvät Jeesuksen nimeen. Mitä enemmän kutsumme
tätä nimeä avuksemme, sitä enemmän meillä on tätä taivaallista öljyä.
Saamme hyvän käsityksen Jeesuksen nimen merkityksestä tutkimalla, miten
alkuseurakunta kunnioitti ja rakasti ja pyhitti tätä nimeä.
Morsian
jatkaa: "Vedä minut mukaasi, rientäkäämme! Kuningas on tuonut minut
kammioihinsa. Me riemuitsemme ja iloitsemme sinusta, me ylistämme sinun
rakkauttasi enemmän kuin viiniä; syystä he sinua rakastavat." 1:4
Minua
on koskettanut erään ugandalaisen saarnaajan kertomus. Tämä mies oli
kokenut monia rukousvastauksia ja ihmisiä oli parantunut hänen kauttaan.
Kuitenkin hän koki kerran rukouksessa Herran puhuvan itselleen
ensimmäisen rakkauden puutteesta. Kaiken tämän toiminnan keskellä oli
sydämen läheisyys Herran kanssa kadonnut. Saarnaaja murtui Herran edessä
ja jatkoi rukousta huutaen Herraa avukseen omaan kykenemättömyyteensä.
Ja Herra kohtasi hänet kauniilla ja suuremmoisella tavalla.
Juuri
tätä Herra etsii. Hän haluaa sydämen läheistä suhdetta meidän kanssamme
ennen kaikkea toimintaa ja ohjelmia. Mainittu saarnaaja tuli tähän
tulokseen: "Minä en osaa tehdä mitään, en edes parannusta. En osaa
lähestyä sinua, ellet sinä minua vedä."
Tässä onkin
avain: Vedä, vedä, Herra. Murra näitä sydämen kovia kohtia ja kuoria.
Avaa solmuja. Vain sinä voit tehdä sen. Itse en siihen pysty!
Meitä
ympäröivät maailmallisuuden hyvin epämoraaliset voimat. Saastaiset
pärskeet ja uneliaisuuden aallot vyöryvät päällemme. Emmekä ehkä edes
tajua, olemmeko Herraa lähellä vai emme. Tuhlaajapojan viitassakin,
synnit anteeksi saaneina, voimme olla kaukana Herrasta.
Näemmekö
Vapahtajan silmät ja kuulemmeko hänen sydämensä tykytyksen? Jeesus
haluaa, että häntä etsivät lähestyvät häntä vapaaehtoisesti ja taipuvat
tähän vetämiseen. Jos mukaudumme hänen vetämiseensä, lähdemmekin
juoksemaan hänen perässään. Silloin havaitsemme, että tässä ei olekaan
kysymys omatekoisesta parannuksesta eikä lain teoista. Mainitsemani
saarnaaja tunnusti tarpeensa tulla Herran vetämäksi, ja Herra veti.
Tämän
maailman paine on pelottava. Maailman henki tekee uneliaaksi. Voimme
tyytyä vähempään kuin Jumalan parhaaseen. Mutta meille on annettu
mahdollisuus sanoa: "Vedä minua, Herra." Jeesus haluaa, että tulemme
lähelle. Menkäämme siis, juoskaamme hänen jäljessään!
"Kuningas
on tuonut minut kammioihinsa." Vielä suurempaan läheisyyteen. "Minä
olen musta, mutta ihana." Kun me lähestymme Herraa, niin hän lähestyy
meitä. Meidän kannattaa lähestyä sellaisina kuin olemme. Ei hyödytä
yrittää omatekoista pyhyyttä. Kun tulemme Herran luo vain hänen
rakkautensa kohteiksi, niin jossain vaiheessa meille välähtää:"Olen
musta."
Joskus olemme kuulleet jonkun uskovan kertovan
kokemuksistaan, mitä ihmeellistä Herra on tehnyt yhteydessään, ja
antanut voittoja. Voi siinä kuunnellessaan epäuskoisena ajatella ja
huokaista, että itsellä ei ole ollut vastaavanlaisia kokemuksia.
Kuunnellessaan kokee olevansa musta tällä alueella. Myös voi havata oman
mustuutensa kokiessaan Herran hyvyyden läsnäoloa. Juuri silloin
näkeekin sen parhaiten. Kokee tulevansa riisutuksi, mutta ei koe
tuomiota, vaikka Pyhä Henki näyttää omaa mustuutta. Tällaisessa
tilanteessa katse siirtyy itsestä Vanhurskauttajaan. Morsian sanoo:
"Minä olen se ihana!" Olen Messiaassa täysin ihana.
jatkuu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti