tiistai 1. syyskuuta 2020

Mitä Psalmi 109 kertoo Juudaasta, Jeesuksen kavaltajasta?


Vanhassa Testamentissa on monta Messias-profetiaa. Jotkut ovat selkeitä, toiset verhottuja, ja jotkut taas symbolisia. Psalmien kirjassa niitä on lukuisia. On ollut mielenkiintoista ja antoisaa paneutua Psalmien profeetalliseen sanomaan Jeesuksesta. Daavid on kirjoittanut Psalmin 109, joka Messiaan ohella kertoo Juudaasta, Jeesuksen kavaltajasta. UudessaTestamentissa viitataan Ps 109:8:aan: "Ottakoon toinen hänen kaitsijatoimensa." Ap.t 1:20.

 Ps 109 kertoo paljon Jeesuksen kavaltamisesta. Evankeliumit vahvistavat osan tekstiä, ja jonkin verran psalmi myös laajentaa kuvaa Juudaasta.

Psalmi on Daavidin rukous. Samalla kun se kuvaa Daavidin kokemaa vainoa, ennustaa se ihmisistä, jotka olivat osallisia Jeesuksen ristiinnaulitsemiseen. Nämä kaksi näyttämöä yhdistyvät kätkien Messiaan kavaltamisen Daavidin omaan elämäntilanteeseen, niin että emme saa aivan selkeää kuvaa. Kuitenkin teksti välittää selkeät profeetalliset ääriviivat. Tietysti on hyvä arvioida ja tarpeen vaatiessa korjata ajatuksiani.

Psalmi kertoo fariseusten ja kirjanoppineiden ja Juudaan valheista, heidän Jeesukseen kohdistuvasta petoksesta ja vihasta, josta evankeliumeissa  kerrotaan. 2-5. Messias ilmaisee: "Vihan sanoilla he ovat minut piirittäneet, ja syyttä he sotivat minua vastaan. Rakkauteni palkaksi he minua vainoavat, mutta minä ainoastaan rukoilen. He kostavat minulle hyvän pahalla, ja rakkauteni vihalla." 3-5. "He ovat vihanneet minua syyttä", ilmaisee Jeesus Joh 15:25:ssä kolmannen jakeen sisällön. Jeesuksen ollessa tuskaisessa rukouksessa (4, 16, 22) Getsemanessa, oli Juudas pappien ja vanhinten kanssa tulossa Häntä vangitsemaan. Matt 26:36-48.

Lue jakeet 7-20 omasta Raamatustasi Juudas mielessäsi. "Se mies ei ajatellutkaan tehdä laupeutta, vaan vainosi kurjaa ja köyhää ja sydämen tuskassa olevaa, tappaaksensa hänet." 16. Tässä kuvataan Juudaan sisintä hänen kohdatessaan Jeesuksen Getsemanessa. Hänellä oli kova ja sääliä tuntematon sydän. Myös Juudaan käytös Mariaa kohtaan paljastaa vastaavanlaisen sydämen laadun: "Miksi ei tätä voidetta myyty kolmeensataan denariin ja niitä annettu köyhille?" Tätä hän ei sanonut sen tähden, että olisi pitänyt huolta köyhistä, vaan sen tähden, että hän oli varas ja että hän rahakukkaron hoitajana otti itselleen, mitä siihen oli pantu. Joh 12:5-6. Todennäköisesti juuri Juudas oli lietsomassa oppilaitten ärtymistä Mariaa kohtaan, kun he toruivat Mariaa voiteen tuhlaamisen takia, mutta Jeesus sanoi: "Antakaa hänen olla. Miksi pahoitatte hänen mieltään?" Mark 14:5-6.

Jumala kostaa isien pahat teot lapsille. Osa tästä kostosta periytynee vanhempien käyttäytymismallien omaksumisessa. "Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää" kuvannee koston luonnetta ja sen oikeudenmukaisuutta.  Gal 6:7. Usein juuri jälkikasvun niitto on tuskallista. Jakeissa 9-12 todennäköisesti kerrotaan Juudaan lasten niitosta. Uusi testamentti ei vahvista tätä, mutta näiden jakeiden mukaan Juudaan perheen kiroukseksi muodostui ankara köyhyys ja ihmisten osoittama säälimättömyys. Jakeessa 14 viitataan myös Juudaan vanhempiin, mikä osoittanee, että Juudaan rahanahneus oli perittyä. Ei ole kummallista, että Paavali painottaa rahan himon olevan yksi kaiken pahan juurista. 1Tim 6:10. Tämä himo johti meidän Herramme kavaltamiseen.

Kuva: kmicican, Pixabay


"Hän rakasti kirousta, ja se kohtasi häntä; hän ei huolinut siunauksesta, ja se väistyi hänestä kauas. Hän puki kirouksen yllensä niin kuin vaatteensa, ja se meni hänen sisuksiinsa niin kuin vesi, ja hänen luihinsa niin kuin öljy. Se olkoon hänellä viittana, johon hän verhoutuu, ja vyönä johon hän aina vyöttäytyy." 17-19. Kolme vuotta Jeesuksen seurassa oli ollut suuri siunaus Hänen oppilailleen. Juudaksesta siunaus väistyi. Kirous rahanhimon muodossa sai vallan hänen sydämessään. Jeesus puhui paljon ahneutta vastaan. Hänen on täytynyt huomata Juudaan asteittainen paatuminen ja sanoman torjuminen. Juudas kätki sen valehtelemalla, mutta Jeesukselta se ei ollut salassa. Hän näki Juudaan  rahanahneuden, johon hänen sisimpänsä oli pukeutunut. Hän sai liittolaisiltaan kolmekymmentä hopearahaa palkaksi kavaltamisesta, ja näiden rahojen kanssa "meni häneen saatana". Joh 13:27. Kirous meni hänen sisuksiinsa riivaten hänet.

"Aseta jumalaton mies häntä vastaan, ja seisokoon syyttäjä hänen oikealla puolellansa. Oikeuden edessä hän joutukoon syyhyn, ja hänen rukouksensa tulkoon synniksi. Hänen päivänsä olkoon harvat" 6-8. Tiedämme, että Juudas katui ja vei rahat takaisin kansan johtajille. Hän sanoi: "Minä tein synnin, kun kavalsin viattoman veren." Hän tunnusti syntinsä, mutta sai vastaukseksi: "Mitä se meihin koskee? Katso itse eteesi." Matt 27:3-5. Saatana ja hänen työtoverinsa syyttivät Juudasta. Johtajat toimivat saatanallisen välinpitämättömästi. Juudaan rukous, katuminen ja tunnustaminen muodostuivat synniksi, koska hän oli edelleen syyttäjän sitoma ja valtaama. Ehkä tämä kertoo jotain yleistä itsemurha-ajatusten kehittymisestä? Ihminen on pahassa kierteessä, ja tiedostaa ja tunnustaa sen, ehkä yrittää rukoillakin, mutta tämä tapahtuu syyttäjän paineen alaisena. Jumala ei ole tässä mukana, ihminen kommunikoi Saatanan kanssa, joka syyttäen sitoo tunnustuksen.  Saatanalle myöntäminen herättää toivottomuutta. Hän toimii jatkuvasti syyttäjänä ihmisten keskellä. Hän moittii, ajaa ja piiskaa ihmistä umpikujaan. Hän tähtää ihmisen tuhoamiseen. Juudaan vierellä oli hänen syyttäjänsä. 6. Hän hirttäytyi. 

Jumalan edessä on katuvalla ja  tunnustavalla sydämellä aina toivo. Jeesus on taivaallinen Puolustajamme ja Auttajamme, tie Jumalan, Isän luo. Myös Pietari lankesi vakavaan syntiin, mutta hänen Puolustajansa oli hänen vierellään, ja niinpä hän löysi tien pimeydestä vapauteen. Jokainen joka huutaa avuksi Herran Jeesuksen nimeä, saa avun, vapautuu ja pelastuu. Jumala auttakoon meitä lapsiaan olemaan Jeesuksen työtovereita tässä virassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti