keskiviikko 28. lokakuuta 2020

Ilon lähteelle


Psalmien monenlaisten tunteiden purkauksista saa Jumalan sana mitä laajimman, kiihkeimmän, ehdottomimman ja riemullisimman ylistyksen ja ekstaattisen vuodatuksen Psalmissa 119. Jumalan tahto ja sana on tämän psalmin kirjoittajan elämän suuri intohimo, ja Jumalan sanasta ja käskyistä käsin hän arvioi ja näkee ja kohtaa kaiken elämässä. Jumalan sana muokkaa koko ajan hänen asenteitaan ja suhtautumistaan.  

Psalmista on vihollisten ja vainoojien ympäröimä, ja tähän elämän vaikeaan tilanteeseen hän punoo ja sitoo Jumalan sanan avukseen, auktoriteetikseen ja neuvonantajakseen. Sanan hänessä vaikuttama ilo ja riemu voittaa kurjuuden, ahdistuksen ja toivottomuuden. Hän kokee todeksi omassa elämässään Jesajan profetian, joka kuvaa tulevan Jumalan valtakunnan  ilmapiiriä: "Herran vapahdetut palajavat ja tulevat Siioniin riemuiten, päänsä päällä iankaikkinen ilo. Riemu ja ilo saavuttavat heidät, mutta murhe ja huokaus pakenevat." Jes 35:10. Kun Jumalan Henki saa vetää meitä sanan kautta Jumalan valtakunnan vanhurskauden, rauhan ja ilon mielialaan, saamme myös me kokea sanan kantavan meitä. "Hengen mieli on elämä ja rauha." Room 8:6. Jumalan sanan ja Hengen kautta Hengen "himo", halu sydämessämme voittaa lihan himon, niin että Henki saa meitä kuljettaa ja johtaa Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Gal 5:17-25. "Kaksimielisiä    ("niitä jotka antavat mielensä vedettäväksi molempiin suuntiin", norj King James käännös) minä vihaan, mutta sinun lakiasi minä rakastan", Ps 119:113. Kaksimielisyys, sydämen jakaminen vääristää käsitystämme Jumalan tahdosta, johtaa epäuskoon  ja vie meidät etsimään iloa ja rauhaa korvikkeista. Psalminkirjoittaja oli päättäväisesti luopunut  tällaisesta pettävästä elämänasenteesta ja antautunut Pyhän Hengen kuljetettavaksi.

Jeesuksen koko elämä oli Psalmi 119:ssa elämistä. Hän oli psalmistan tavoin täysin riippuvainen Jumalan puheen kuulemisesta. Kaksitoistavuotiaana temppelissä Hänen istuessaan opettajien keskellä jo ihmeteltiin Hänen ymmärrystään. Jeesus voi jo silloin samaistua 119:99-100:aan: "Minä olen kaikkia opettajiani taitavampi, sillä minä tutkistelen Sinun todistuksiasi. Minä olen ymmärtäväisempi kuin vanhat, sillä minä otan vaarin Sinun asetuksistasi." Jeesus voitti perkeleen kiusaukset Jumalan sanalla. Jeesuksen julkinen toiminta kohtasi voimakasta vihamielisyyttä, mutta Jeesus osoitti arvovaltaa kaikessa, koska Jumalan käskyt tekivät Hänet vihollisiaan viisaammaksi. 119:98. Myös Hebr 1:9 luonnehtii Jeesuksen elämää: "Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sen tähden on Jumala, Sinun Jumalasi voidellut Sinua iloöljyllä, enemmän kuin Sinun osaveljiäsi." Psalmi 119 henkii tätä iloöljyvoitelua.

Ajassamme on Jumalan lain rikkominen ja pilkkaaminen normaalia käytöstä. Psalmista suree tällaista suhtautumista: "On aika Herran tehdä tekonsa (tarttua asioihin): he ovat rikkoneet Sinun lakisi. Sen tähden  minä rakastan Sinun käskyjäsi enemmän kuin kultaa. Sen tähden minä vaellan kaikessa suoraan, kaikkien Sinun asetuksiesi mukaan; kaikkia valheen teitä minä vihaan." 119:126-128. Jumalan laki ei ole ainoastaan kivitauluja ja kirjaimia, vaan henki ja elämä. Sen rikkomisella halveksitaan elämää! Sen sijaan että olisi yhtynyt maailman menoon ja mielipiteeseen, psalminkirjoittaja julistaa: "Kaikki Sinun käskysi minä sen tähden hyväksyn oikeiksi kaikilla elämän alueilla" (Norj king James käännös).

Psalmi 119 tihkuu iloöljyä. Annetaan sen roiskua päällemme ja jatkuvasti suoristaa ja uudistaa asenteitamme Jumalan tahdon mukaisiksi. Silloin voimme  psalmistan tavoin kokea taivaallisten ajatusten vetovoimaa, niin että "lankeamme" niihin! Ne tulevat sydämemme intohimoksi. Sydämiimme kirjoitetaan uuden liiton evankeliumi Jumalan lupauksen mukaan: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä, ja heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista." Hebr 10:16-17.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti