perjantai 3. heinäkuuta 2015

Korkea veisu 1:9-12. Rakkaus taivuttaa

Benjamin Turkia on Israelissa asuva ja toimiva raamatunopettaja, jonka viikoittain pitämiä raamattutunteja voi kuunnella seuraavasta osoitteesta:

  http://portti.org/kuuntele_saarnoja.html

Julkaisen hänen opetustaan Raamatun Korkea Veisu, Laulujen Laulu - kirjasta lyhennettynä ja muokattuna, hänen luvallaan. Olen jakanut 3. helmikuuta 2015 pidetyn raamattutunnin kolmeen osaan, ja otsikoinut osat sisällön mukaan. Tässä  3. osa:

Korkea veisu 1:9-12. Rakkaus taivuttaa

"Tammaani, joka on faraon vaunujen edessä, sinut, armaani, vertaan." Jae 9. Mitä tekemistä rakkaudella on, kun tässä verrataan rakastettua komeaan hevoseen? On monia aitoja uskovia, pyhiä, jotka rakastavat ja etsivät Herraa. Mutta mitä tulee ihmisen omaan tahtoon, meidän omiin hevosvoimiimme, ne saattavat paljastaa rajatonta uppiniskaisuutta. Ehkä emme itse huomaa tai tiedosta tätä. Luulemme olevamme hyvin Herralle antautuneita. Saatamme pitää kiinni näkemyksestämme hampaat irvessä. Kuulimme asian 55 vuotta sitten jossakin. Emme sitä silloin tarkistaneetkaan Raamatusta, emmekä kyselleet Herralta. Mutta ajattelemme, että asia on juuri näin. Meissä on tamman voimaa ja itsepäisyyttä. Tästä huolimatta Herra kehuu tamman komeutta. Se ei häiritse tätä rakkaussuhdetta. Miksi ei? Koska Herra tietää suuressa viisaudessaan käsitellä uppiniskaisuuttamme.

"Ihanat ovat sinun poskesi käätyinensä, kaulasi helminauhoinensa." Jae 10. Tammalla ja kauniilla kaulakäädyillä on fantastinen yhteys:

Hevosella on paljon omaa voimaa ja tahtoa. Se saadaan pidettyä aisoissa ohjaamalla. Hevoselle pannaan lujat valjaat kaulaan. Ahaa..  Mutta rakkaalle, mitä kauneimmalle morsiamelle, joka on tosin musta, mutta mitä ihanin. Hänelle ei annetakaan lujia valjaita, vaan hän saa kauniit helmet kaulalle.

"Me teemme sinulle kultakäädyt ynnä hopeasta niihin nastat." Jae 11. Korkea Veisu käsittelee hengellistä elämää käytännöllisesti. Se näyttää meille polun, mitä pitkin Hyvä Paimen meitä vie esipihasta eteen päin armossa ja totuudessa. "Käädyt" hebreankielellä on torim. Tor tarkoittaa riviä, nauhaa, johon ketjun osat pannaan paikoilleen. Tor:illa on myös toinen merkitys: tunturikyyhky.  "Kyyhkysen siivet ovat hopealla silatut, sen sulat keltaisella kullalla!" Ps 68:14. Kyyhkynen on kuva Pyhästä Hengestä, hopea kuvaa lunastuksen voimaa, ja kulta Jumalan Hengen olemusta. Kultakäädyt ovat siis yhtä ja samaa kuin tunturikyyhkynen, joka on kuva Pyhästä Hengestä.

Hengessä on vapauspuoli ja palvelupuoli. Tunturikyyhky, tor, kuvaa Hengen vapautta . Savar on hebrean sana niskasta ja kaulasta yhdessä. Se on kuva ihmisen tahdosta. Saatamme olla hyviä palvelijoita, mutta joillakin alueilla meillä voi olla luja oma tahto. Tätä voimakasta omaa tahtoa Herra käsittelee panemalla kultakäädyt kaulaamme. Näissä vitjoissa on Hengen vapaus. Sinä saat. Jeesus sanoo: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua." Ei pakkoa. Rakkaus on vetovoima. Vitjat kaulallamme saavat aikaan Herran vaikuttamaa Hengen työtä meissä. Nämä vitjat taivuttavat vahvan niskamme, käsittelevät oman tahdon niskavoimia.

Käädyt ovat hopeiset ja kultaiset, ja kyyhkysen siivet silattu hopealla ja kullalla. Jumalan luonnon kirkkaus on kuin kulta, ja risti, risti meidän puolestamme Golgatalla on hopea. Risti myös hoiti ja hoitaa meidän vanhan ihmisemme ongelman. Jumalan työ on selvä ja tehty, ja me kohtaamme sen edeltä valmistettuna prosessina. Pyhityksen kartta on Korkeassa Veisussa.

"Kuninkaan istuessa pöydässään tuoksui minun nardukseni kaiken aikaa." Jae 12. Käsitän tämän narduksen kuvaavan vastarakkautta. Me rakastamme häntä, koska hän ensin rakasti meitä. Me emme enää voi muuta kuin rakastaa, kun näemme hänet sellaisena kuin hän on. Tämä ei ole ristitöntä sanaa, vaan sitä, miten risti vaikuttaa rakkauden kautta.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti