Benjamin Turkia on Israelissa asuva ja toimiva raamatunopettaja,
jonka viikoittain pitämiä raamattutunteja voi kuunnella seuraavasta
osoitteesta:
http://portti.org/kuuntele_saarnoja.html
Julkaisen
hänen opetustaan Raamatun Korkea Veisu, Laulujen Laulu - kirjasta
lyhennettynä ja muokattuna, hänen luvallaan. Olen jakanut 3. helmikuuta
2015 pidetyn raamattutunnin kolmeen osaan, ja otsikoinut osat sisällön
mukaan. Tässä 3. osa:
Korkea veisu 1:9-12. Rakkaus taivuttaa
"Tammaani,
joka on faraon vaunujen edessä, sinut, armaani, vertaan." Jae 9. Mitä
tekemistä rakkaudella on, kun tässä verrataan rakastettua komeaan
hevoseen? On monia aitoja uskovia, pyhiä, jotka rakastavat ja etsivät
Herraa. Mutta mitä tulee ihmisen omaan tahtoon, meidän omiin
hevosvoimiimme, ne saattavat paljastaa rajatonta uppiniskaisuutta. Ehkä
emme itse huomaa tai tiedosta tätä. Luulemme olevamme hyvin Herralle
antautuneita. Saatamme pitää kiinni näkemyksestämme hampaat irvessä.
Kuulimme asian 55 vuotta sitten jossakin. Emme sitä silloin
tarkistaneetkaan Raamatusta, emmekä kyselleet Herralta. Mutta
ajattelemme, että asia on juuri näin. Meissä on tamman voimaa ja
itsepäisyyttä. Tästä huolimatta Herra kehuu tamman komeutta. Se ei
häiritse tätä rakkaussuhdetta. Miksi ei? Koska Herra tietää suuressa
viisaudessaan käsitellä uppiniskaisuuttamme.
"Ihanat
ovat sinun poskesi käätyinensä, kaulasi helminauhoinensa." Jae 10.
Tammalla ja kauniilla kaulakäädyillä on fantastinen yhteys:
Hevosella
on paljon omaa voimaa ja tahtoa. Se saadaan pidettyä aisoissa
ohjaamalla. Hevoselle pannaan lujat valjaat kaulaan. Ahaa.. Mutta
rakkaalle, mitä kauneimmalle morsiamelle, joka on tosin musta, mutta
mitä ihanin. Hänelle ei annetakaan lujia valjaita, vaan hän saa kauniit
helmet kaulalle.
"Me teemme sinulle kultakäädyt ynnä
hopeasta niihin nastat." Jae 11. Korkea Veisu käsittelee hengellistä
elämää käytännöllisesti. Se näyttää meille polun, mitä pitkin Hyvä
Paimen meitä vie esipihasta eteen päin armossa ja totuudessa. "Käädyt"
hebreankielellä on torim. Tor tarkoittaa riviä, nauhaa, johon
ketjun osat pannaan paikoilleen. Tor:illa on myös toinen merkitys:
tunturikyyhky. "Kyyhkysen siivet ovat hopealla silatut, sen sulat
keltaisella kullalla!" Ps 68:14. Kyyhkynen on kuva Pyhästä Hengestä,
hopea kuvaa lunastuksen voimaa, ja kulta Jumalan Hengen olemusta.
Kultakäädyt ovat siis yhtä ja samaa kuin tunturikyyhkynen, joka on kuva
Pyhästä Hengestä.
Hengessä on vapauspuoli ja palvelupuoli. Tunturikyyhky, tor, kuvaa Hengen vapautta . Savar
on hebrean sana niskasta ja kaulasta yhdessä. Se on kuva ihmisen
tahdosta. Saatamme olla hyviä palvelijoita, mutta joillakin alueilla
meillä voi olla luja oma tahto. Tätä voimakasta omaa tahtoa Herra
käsittelee panemalla kultakäädyt kaulaamme. Näissä vitjoissa on Hengen
vapaus. Sinä saat. Jeesus sanoo: "Jos joku tahtoo minun
perässäni kulkea, hän ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua." Ei pakkoa.
Rakkaus on vetovoima. Vitjat kaulallamme saavat aikaan Herran
vaikuttamaa Hengen työtä meissä. Nämä vitjat taivuttavat vahvan
niskamme, käsittelevät oman tahdon niskavoimia.
Käädyt
ovat hopeiset ja kultaiset, ja kyyhkysen siivet silattu hopealla ja
kullalla. Jumalan luonnon kirkkaus on kuin kulta, ja risti, risti meidän
puolestamme Golgatalla on hopea. Risti myös hoiti ja hoitaa meidän
vanhan ihmisemme ongelman. Jumalan työ on selvä ja tehty, ja me
kohtaamme sen edeltä valmistettuna prosessina. Pyhityksen kartta on
Korkeassa Veisussa.
"Kuninkaan istuessa pöydässään
tuoksui minun nardukseni kaiken aikaa." Jae 12. Käsitän tämän narduksen
kuvaavan vastarakkautta. Me rakastamme häntä, koska hän ensin rakasti
meitä. Me emme enää voi muuta kuin rakastaa, kun näemme hänet sellaisena
kuin hän on. Tämä ei ole ristitöntä sanaa, vaan sitä, miten risti
vaikuttaa rakkauden kautta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti