sunnuntai 8. joulukuuta 2019

Jeesuksen ekstremismi



Kuulemme nykyisin lähes päivittäin  uskonnollisesta tai ideologisesta  ekstremismistä, joka kylvää tuhoa ja sekasortoa ympärilleen. Ei ole harvinaista, että myös  tuhoisan ekstremismin edustajia esitellään kristillisiä arvoja ja perinteitä vaaliviksi henkilöiksi. Tästä olisi paljon sanottavaa, koska kansalaisten yleissivistykseen on pikkuhiljaa muodostunut ammottavia aukkoja kristillisen uskon tuntemisessa. Jeesus ja Hänen oppinsa tosin edustaa  myös äärimmäisyyttä, joka kuitenkin on täysin vierasta  tuhoavalle ja tappavalle hirmuvallalle. Kuunnellaan Hänen omia sanojaan: 

"Varas tulee vain varastamaan, tappamaan  ja tuhoamaan. Minä olen tullut antamaan elämän, yltäkylläisen elämän." Joh 10:10. Tässä Jeesus puhuu kahdesta vastakkaisesta ajatussuunnasta. Ensiksi mainittu saa aikaan tuhoa, ja jälkimmäinen, jota Jeesus itse edustaa, johtaa rikkaaseen elämään.

Millaisesta yltäkylläisyydestä tässä on kysymys? Joidenkin mielestä Jeesuksen sanoma puhuu materiaalisesta rikkaudesta, mutta sitä Jeesus ei voi tarkoittaa, koska Hän usein puhuu rikkauteen pyrkimistä vastaan. Sen sijaan Hän kehoittaa seuraajiaan keräämään aarteita taivaaseen, ja juuri tämä on koko Uuden Testamentin meille välittämää rikkauden sanomaa. Taivas on siellä, missä Jumalan tahto hallitsee esteittä. Sinne on hyvä kerätä aarteita, koska sieltä käsin ne käytetään Jumalan suunnitelmiin ihmisten parhaaksi.

Kuva: Florencia Fortelli, Pixabay


"Hyvä ihminen tuo sydämensä hyvyyden varastosta esiin hyvää, paha ihminen tuo pahuutensa varastosta esiin pahaa. Mitä sydän on täynnä, sitä suu puhuu." Luuk 6:45. Ennen näitä sanoja Jeesus on opettanut kuulijoitaan reagoimaan toisella tavalla kuin mihin inhimilliset ajatukset ihmistä spontaanisti johdattavat, erilaisissa ja usein haastavissa tilanteissa. Hän opettaa meille taivaallisia yltäkylläisyysasenteita, Luojamme ja Isämme ajatuksia ja viisautta. Jeesus opettaa meitä ajattelemaan ja toimimaan uudella  ja yllättävällä tavalla. 

Jeesuksen radikaalin ja ehdottoman opetuksen mukaan meidän tulee rakastaa vihollisiamme, siunata niitä, jotka kiroavat meitä, kääntää vasen poski oikeaan poskeen lyöjälle, tehdä hyvää niille, jotka vihaavat meitä, eikä  vaatia tai  odottaa vastapalveluksia niiltä, joille olemme tehneet jotakin hyvää. Meidän tulee antaa anteeksi ja olla armahtavaisia, ja jättää tuomitsematta. Tämän totettamiseen tarvitsemme taivaallisen aarteen runsauden sydämeemme. Siihen tarvitaan uusi, joka päivä uudistuva sydän. Jeesus tuli pelastamaan meidät, puhdistamaan sydämemme ja luomaan uuden ihmisen, jota johdetaan taivaasta, kuljetetaan Jumalan hyvän Hengen johdossa. Tämän johdatuksen valitseminen maksaa. Jeesuksen Kristuksen seuraajan tulee luopua kaikesta, ensin panna uskossa pois vanha ihminen, vanha luonto, ja sitten seurata Jeesuksen viitoittamaa tietä, jolla voi elää uutta elämää uutena ihmisenä.

Olen lukenut usein tästä nerokkaasta opista Raamatun lehdiltä, ihailen sitä ja lainaan mielelläni näitä viisaita sanoja, ja kuitenkin on niin helppo unohtaa tai sysätä syrjään tämä sanoma vaativissa tilanteissa, jos inhimillinen ajatuskulku on päällimmäisenä ja johtamassa. Silloin on aika kääntyä. Tarvitaan mielen muutosta taivaallisten suunnitelmien toteuttamiseen maan päällä. Tarvitaan antautumista Pyhän Hengen johdatukseen. Taivaallinen elämä on runsaudessa elämistä ja tästä runsaudesta jakamista.

Hyvien ajatusten, sanojen ja asenteiden tulee täyttää sydämemme, niin että voimme muuttaa ne teoiksi ja toiminnaksi. Pyhän Hengen täyteys on myös Jumalan elävän sanan runsautta. Täyttäkäämme sydämemme Hänen elämää luovalla sanallaan, ja antakaamme Jumalan Hengen johdattaa meitä elämään "kristillistä ekstremismiä", palaen halusta tehdä hyvää, antavassa rakkaudessa, joka virtaa puhtaasta ja hyvästä sydämestä, ja luo elämää ympärilleen, ja antaa  tulevaisuuden ja toivon. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti